Foredragsholder på en konferanse om ungdom og søvn i Oslo tirsdag, kalt ZZZ2016, kritisk til hvordan vi legger opp hverdagen, særlig for elever på videregående skole. Skoledagen begynner ofte tidligere enn før, samtidig som mange får lengre reisevei. Dessuten er trening og andre aktiviteter ofte lagt til senere på kvelden enn da barna var yngre.
Foredragsholder på en konferanse om ungdom og søvn i Oslo tirsdag, kalt ZZZ2016, kritisk til hvordan vi legger opp hverdagen, særlig for elever på videregående skole. Skoledagen begynner ofte tidligere enn før, samtidig som mange får lengre reisevei. Dessuten er trening og andre aktiviteter ofte lagt til senere på kvelden enn da barna var yngre. (Colourbox)

Savner søvnvennlig hverdag for ungdom

Vi må hjelpe ungdom med å få den søvnen de trenger, sier søvnforskeren Mari Hysing. Hun etterlyser søvnvennlig skolestart og søvnvennlige treningstider.

Nok søvn er viktig, ikke minst for ungdom som skal vokse og lære. Men selv om få stiller spørsmål ved påstanden, så vet både foreldre og ungdom at det er vanskelig å komme seg i seng i tide.

Les: Derfor sovner mannen etter sex

– Vi hjelper ikke ungdommene så godt på vei. Vi må vise at vi mener at nok søvn er viktig og legge opp et system som gjør at det er mulig å få den søvnen de trenger, sier Hysing, som er professor ved Uni Research Helse i Bergen.

Les: Derfor er det flere kvinner enn menn som opplever søvnproblemer

Hun er en av foredragsholderne på en konferanse om ungdom og søvn i Oslo tirsdag, kalt ZZZ2016.

Lange dager, korte netter

Hysing er kritisk til hvordan vi legger opp hverdagen, særlig for elever på videregående skole. Skoledagen begynner ofte tidligere enn før, samtidig som mange får lengre reisevei. Dessuten er trening og andre aktiviteter ofte lagt til senere på kvelden enn da barna var yngre.

Les: Søvneksperter: – Ikke sov ut i helgene

– Når vi spør ungdom på videregående hvor mye søvn de bør ha, så svarer de cirka 8,5 timer. Det stemmer bra med det vi vet de trenger. Men på hverdager ligger de i snitt to timer under, sier Hysing, som understreker at det naturligvis er individuelle forskjeller.

Les: Sliter du med søvnproblemer?

Velkjente søvntyver er mobiltelefon, TV og PC. Rådet er at skjermene skrus av en time før leggetid, et råd professoren erkjenner kan være vanskelig å få til i praksis.

Les: Psykolog: - Dette er de beste tidspunktene for å sove, jogge og ha sex

– Ikke legg deg sammen med mobilen. Det handler om at man skal assosiere senga med det å sove, sier Hysing.

Flere råd

Foreldre kan hjelpe hverandre ved å snakke om hvor sent det er greit at ungdommene sender hverandre meldinger, foreslår hun.

Les: Dette funker mot bakrus

Å unngå å sitte med lekser og lese til prøver sent på kvelden er et annet råd.

Foreldre bør dessuten være oppe lenger enn barna sine og se til at de kommer seg i seng.

Les: Ungdom trenger mindre søvn enn tidligere antatt

De voksne bør også gå foran med et godt eksempel, ved selv å legge bort mobilen og skru av TV og PC i god tid – og vise at de prioriterer søvn, anbefaler Hysing.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

  • Del på Facebook
  • Del på Twitter
  • Del på epost

Mest lest:

  1. Ung kvinne og mann tiltalt for flere voldtekter
  2. Tror drømmekampene er innen rekkevidde for Meek
  3. Søndagens Premier League-rykter
  4. Brækhus forsvarte tittelbeltene igjen
  5. Finnmarking omkom i gyrokopterulykke i Finland
  6. Solberg: – Like vondt sju år senere
  7. Klopp ble stilt til veggs om Pogba-uttalelse: - Uansett hva slags tull du sier, så husker alle det
  8. Norske menn vil ha «happy ending» av massøren: – Føler meg krenket
  9. Meek skeptisk til motstanderens lange pause: - Mistenkelig
  10. LIVE: Sommervinduet 2018
  11. - Drapssiktede John Edvin Lie var oppført som «ikke levende» i Folkeregisteret
  12. Servitør utsatt for rasisme på jobb: - Vi tipser ikke terrorister
  13. Hålands fysiske eksplosjon: - Jeg gikk opp 20 kilo og vokste seks centimeter på kort tid
  14. Reagerer på alkoholstunt på Guns N' Roses-konsert
  15. Hussaini: La oss bruke denne dagen til å se hverandre

Siste saker:

Til toppen