Promotion med annonselenker

Black Week: Gjør kupp på verktøy


I USA er dette en forholdsvis billig moro-bil, i Norge er dette bare følelser.
I USA er dette en forholdsvis billig moro-bil, i Norge er dette bare følelser.

Test: Ford Mustang GT (2018)

Noe av det mest upolitisk korrekte du kan kjøpe. Men så utrolig herlig!

Se for deg hvordan det er å sette seg inn i en brautende amerikansk muskelbil med en selvpusende 5-liters V8-motor under panseret.

Ford Mustang GT oppleves ganske nøyaktig slik du ser for deg.

Ford inviterte oss til å ta en siste titt på den utgående Mustang-modellen før facelift som nå er her. Og la oss bare gjøre dette til hva bilen egentlig handler om: Følelser.

Det finnes i Norge ingen rasjonelle argumenter for å kjøpe en bil som dette til rundt 1,2 millioner kroner. Da norsk presse, inkludert vi, testet bilen da den først kom, var vi veldig opptatt av sammenligningen som ble dratt i utlandet: At Mustang og M4 var konkurrenter.

Det er med respekt å melde pisspreik.

Det er pisspreik i Norge, fordi prisforskjellen er latterlig stor på grunn av avgifter.

Men det er også pisspreik når det handler om kjøreopplevelse.

M4 er uten forbehold en langt bedre bil å kjøre. Den er mer sofistikert. Den er bedre utstyrt. Og den vil gruse en Mustang GT på bane.

Men det er irrelevant. For Mustang GT handler om følelser. Det handler om lyd. Det handler om arven etter det legendariske. Det handler om den tunge, uforkludrede kjøregleden der elektroniske hjelpemidler gjør lite ut av seg.

Det handler om lidenskap.

Enten forstår du det, eller så gjør du det ikke. Du kan ikke overbevises om en følelse.

 
 

Det handler om 5-liters slagvolum og ingen turbo som forsinker. Det er rå og brutal kraft.

Det handler om en antispinn som ikke helt klarer å holde følge når du drar på, men dekk som er gode nok til at det føles trygt å være litt pubertal.

Hvor pubertal? Bilen har en funksjon som heter «Line lock» - som egentlig bare burde hete «Burn out».

Det blir ikke mer pubertalt enn det.

Men det blir ikke så mye morsommere heller - med mindre man har en isbane for seg selv.

Det blir ikke særlig mer politisk ukorrekt heller. Det svir både drivstoff og gummi. Sistnevnte er visst ikke bra for havene.


Det begynner å bli vanlig at biler nå projekterer logoen sin ut fra speilene.

Det begynner å bli vanlig at biler nå projekterer logoen sin ut fra speilene.

Samtidig handler det utrolig nok om kjøregleden på den rette veien. En av mine beste biløyeblikk var på en passe svingete vei ned fra en nationalpark i California. I en toppløs Mustang.

Det er jo egentlig i motbakke det er morsomst å kjøre, men Mustang er litt konterintuitiv. Når alt klaffer, så får det deg til å føle noe.

Den samme følelsen trengte seg igjen på når vi igjen fant den rette veien her til lands. Det handler ikke om tall og statistikk. Det handler om den følelsen du får når alt er rett.

Den brumlende V8-lyden, følelsen av en tung V8-er som fysisk vrir på bilen ved hjelp av dreiemomentet når du trykker på gassen; og ikke minst  den mekaniske følelsen av tannhjul gjennom girspaken.

Enten forstår du hvorfor Mustang GT er fantastisk på tross av at den utvilsomt er dårligere enn en del av alternativene. Eller så gjør du det ikke.

Det går ikke an å sette en prislapp på det.

Men Ford har gjort det likevel: Ca 1,2 millioner kroner.

Det er et par hundre tusen billigere enn Lexus RC F. Sånn sett kan du nesten si at det er billig.

Test: Lexus RC F

Vi bare gleder oss til å teste den nye Ford Mustang Bullitt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

  • Del på Facebook
  • Del på Twitter
  • Del på epost

Mest lest:

  1. Christian Tybring-Gjedde: - Nå er begeret fullt
  2. 7.500 må forlate jobbene sine i Ikea
  3. - Jente (16) ble auksjonert bort på Facebook
  4. Nortura-sjefen sparkes på grunn av dårlige resultater
  5. Buss, bil og lastebil har sklidd av veien: - Der er det ekstremt glatt
  6. Hevder Mourinho var i Belgia og finsiktet Witsel
  7. Jo sintere Frp - jo bedre for KrF
  8. Skavlan grundig slått av «Skal vi danse»
  9. FA vil redusere antall utlendinger - uavhengig av Brexit
  10. Lovendring i 2019: - De historiene Nettavisen omtaler, viser hvor alvorlige konsekvensene kan bli
  11. Onsdagens Premier League-rykter
  12. Iver Fossum gikk til Ødegaard og ga råd før innhoppet mot Kypros
  13. Erik Solheim: - Jeg var den ledende reformator i FN
  14. Enighet om skatteøkning for alle som tjener over 950.000 kroner
  15. IEA-topp Fatih Birol ut mot «elbil-myte»

Siste saker:

Til toppen